
گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری شهرکریمان با دکتر امیر فرد به مناسبت روز معلم
معرفی و سوابق:
رزومه و سوابق کاری و اجرایی و مدیریتی امیر فرد، متولد ۱۳۴۱
– مدرک دکتری مدیریت
– دو دوره عضو شورای اسلامی روستای فرارات
-یک دوره شورای اسلامی شهر وحیدیه
– هفت سال معتمد شهرستان در شورای آموزش و پرورش شهرستان شهریار
– هشت سال نماینده مدیران در شورای آموزش و پرورش شهرستان شهریار
– رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر وحیدیه
– دو سال کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
– ۲۵ سال مدیر در آموزش و پرورش
– معتمد شهر در کلانتری ۲۱ وحیدیه
– هیئت امنای مسجد بابالحوائج(ع)، ۱۷ سال
– مسئول مدیران محور امیریه و وحیدیه، ۹ سال
– مسئول مدیران مرکز شهر شهریار و مسیر رزکان، ۶ سال
– نویسنده شش جلد کتاب:
الف: ولگردهای کوچک (۱۵۰ صفحه)
ب: آرزوی بزرگ (۴۸۸ صفحه)
ج: برای وطن (۱۵۰ صفحه)
د: منتشر، ۵۰ صفحه
ه: کتاب آموزشی دوم و سوم ابتدایی
– مشاور شورای شهر وحیدیه
– مشاور شهردار شهر وحیدیه
– نماینده مدیران شهرستان شهریار از سال ۱۳۸۱ تا حال
– رئیس شورای حل اختلاف به مدت ۱۰ سال
-بازنشسته فرهنگی با ۳۵ سال خدمت 7 سال تدریس ۲۸سال مدیر
-تدریس آموزش توصیفی به معلمان مقطع ابتدایی ۴سال
1-ضمن تبرک روز معلم به شما استاد بزرگوار لطفا به طور مختصر خودتان را معرفی کنید؟
اینجانب امیر فرد دارای مدرک دکتری مدیریت و 35 سال در آموزش و پرورش خدمت کردم 28 سال به عنوان مدیر مدارس شهریار 7 سال تدریس که دو سال آن را بعنوان حق التدریس کم کردند.
2-فلسفه، اصول و باورهای اساسی شما در آموزش چیست؟
با عشق وارد کلاس شدم زمانی که معلم بودم و با انگیزه و ایجاد تحول در زمان سمت مدیریت وارد مدرسه شدم.
3-معلمی یعنی چه و ویژگی های یک معلم چیست؟
معلمی یعنی عشق، معلمی که عاشق نباشد کار نابودش می کند.
4-به عنوان معلم و مدیر مدرسه چه کارهای شاخصی انجام داده اید که به نظرتان برای حوزه یادگیری و آموزش مفید و مؤثر بوده است؟
انگیزه داشتن و علاقه داشتن به کار چه معلم چه مدیر و چه دیگر نیروها خدماتی و ادارای برای کار
5-تعامل مدیر مدرسه با معلمان چگونه باید باشد؟
ابتدا برای جذب معلم خوب تحقیق می کردیم و زمانی که معلم وارد مدرسه می شد طوری برخورد می کردم که انگار باهم دیگر فامیل هستیم این تعامل به قول معلمان انگیزه و انرژی آنان را چندین برابر می کرد
6-بهترین خاطره ای که از دوران تدریس و مدیریت دارید؟
روزی پدر یکی از شاگردان وارد مدرسه شده و در دفتر مدرسه نشسته بود زنگ تفریح من دیدم و فهمیدم برای چه آمده ولی مدیر چیزی نگفت تا همکاران رفتند سر کلاس ولی دانش آموز گفت معلم بچه ی من کیست مدیر گفت آقای فرد، ایشان گفتند که پسرم دیوانه شده کلمات را دو رنگ جریمه گفته .
گفتم تقصیر شماست شما با صاحب ماشین تو اتاق تا صبح نشسته اید و بچه و خانومت تا صبح تو راهرو بودند. این آقا رفت من رفتم کلاس جریمه را دو برابر گفتم دانش آموز دیکته را 6 گرفته بود ولی دیکته بعدی رو 19 گرفت.
7-چند تفاوت بین معلمان نسل شما بامعلمان نسل امروز بیان کنید؟
معلم قدیم بیش تر مورد توجه بود بیش تر به او احترام می گذاشتند و اولیا بیش تر همراهی می کردند ولی امروز برعکس همه اولیا فکر می کنند بلد هستند در صورتی که معلمی حرفه است و هر سواد داری نمی تواند لزوما معلم خوبی باشد.
8-چه ویژگی هایی در دانش آموزان نسل امروز بارزتر از دهه های قبلی است؟
دانش آموزان قدیم نیز با معلم همراه بودندنظم بهتری داشتند، رعایت اصول و مقررات را می کردندولی امروزه اطلاعات دانش آموزان بیش تر است و رسانه ها و فضای مجازی اطلاعات آن ها را بالا برده است.
9-نقش خانواده ها در موفقیت دانش آموزان تا چه اندازه است؟
بهترین جمله ای که خانواده ها می تواند بگویند معلم عزیز فرزندم را هر طوری می توانی آموزش بده تربیت کن وای به حال اولیائی که در منزل در مورد مدیر و معلم بدگوئی کنند.
10-بزرگ ترین چالشی که معلمان امروزه با آن روبرو هستند چیست؟ و چه راهکار برای مدیریت آن پیشنهاد می کنید؟
بزرگترین چالش این است که اولیا همه فکر می کنند سواد دارندو معلمی هم بلدندولی اینطور نیست و معلمی فن است و باید مثل شغل های دیگر به معلم سپرد.
11-چگونه از فناوری در تدریس و مدیریت مدرسه می توان بهره گرفت؟
بهترین مدرسه ، مدرسه ای است که از فناوری بصری استفاده می کنند زیرا 82 درصد یادگیری از طریق چشم و 10 درصد گوش و بقیه از حس ها انجام می گیرد.
12-اگر شما وزیر آموزش و پرورش بودید چه فعالیت هایی را الویت خود قرار می دادید؟
اگر وزیر بودم برای ادارات و مدارس مدیر لایق انتخاب می کردم و تعفیض اختیار می کردم.
13-در پایان یک جمله روی تخته برای مخاطبان ما بنویسید؟
در نخستین روز سال خواهم نوشت دوستت دارم و آخرین روز آن می پرستمتان.
گفتگو: منصور حیدرپور، پایگاه خبری شهرکریمان